بسم الله الرحمن الرحیم

پیرامون درد و درمان

بسم الله الرحمن الرحیم

پیرامون درد و درمان

بسم الله الرحمن الرحیم

___وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَب ٍ یَنقَلِبُونَ___

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیکم


قال الله تبارک و تعالی فی کتابه الکریم :

غافرِ الذنبِ و قابلِ التَّوبِ ، شَدِیدِ العِقَابِ ذِی الطَّولِ لا إِلَهَ إلّا هُوَ إلَیهِ المَصِیرُ (غافر-3)

اوست بخشاینده گناه و پذیرنده ی توبه و سخت کیفر دهنده ی صاحب ثروت ، جز او خدایی نیست و بازگشت بسوی اوست .




بحث به غایت عمیق و گسترده ی گناه و معصیت ، در مجالی کم نگنجد و حقش ادا نشود

اما  "وَ أَن لَیسَ لِلانسانِ إلّا ما سَعَی" (نجم-39)

داستان گناه جز در حق برگزیدگان ؛ از قابیل در اول تا أبناء بشر تا آخر ، جریان دارد

مرضی که به جان میلیاردها انسان افتاده و به قولی ، کما بیش صابونش به تن همه مان خورده


اما گناه چیست ؟ چیزی بعنوان گناه وجود دارد ؟

شاید توهم معصیت داریم و مثل خیلی ها در خارج مرزهای اعتقادی شیعه

ماهیتی برای گناه متصور نیست و ساخته ی ذهن های متحجّر میباشد


پاسخ روشن و واضح است

ما در نزد وجدانمان چیزهایی را میابیم که موافق و مخالف طبع و سیرت انسانی مان است

با دقت در وضع قوانین اجتماعی جوامع حتی ملحد و آئیست

میبینیم آنها نیز به فضائلی اخلاقی پایبند و از دنائت و رذائلی دوری میجویند

که ما اسم آن موافقات را ثواب و صواب همچنین مخالفان را معصیت و گناه میگوییم


اما در لسان مبارک قرآن و احادیث اهل بیت (علیهم السلام) کلمه فارسی گناه

به تعابیر مختلفی آمده که بد نیست اشاره ای به آن بنماییم

و نا گفته نماند که در لغت عرب هر کلمه بار معنایی جدا و خصوص خودش را دارد

اما با مسامحه در تعبیر ، همگی کلمات گناه ، مشترک معنوی اند :

ذنب ، عصیان ، سیئه ، خطیئه ، إثم :

«ذنب»

هر عملى که به دنبالش ضرر و یا فوت نفع و مصلحتى باشد

هر چیزی که خوار و عقب مانده باشد

-لذا گناه خوار کننده عزت و عقب نگاه دارنده است از موفقیتها-

«عصیان»

در مقابل طاعت به معنای نافرمانی و سرپیچی است

«سیئة»

هر چیزی که بدی در آن ثابت و متصف به آن است

هر چیزی از امور دنیوی یا اخروی که انسان را اندوهگین سازد

«خطیئة»

مقابل صواب است ، خطا در حکم یا کار یا در تعیین مصداق کاربرد دارد

«إثم»

افعالی که مانع رسیدن به ثواب و پاداش است و نیز در معنای تأخیر و درنگ کردن است

-گناه هم مانع از رسیدن به خوبی ها و از سویی تاخیر افکن در رسیدن به مصالح است-

(نقل از سایت اسلام کوئست و سایت ولایت نت ، با اندکی تصرف)


در نتیجه مجمع تمامی کلمات مترادف بالا یک چیز است

از دست دادن منفعت و متحمل ضرر و زیان و شکست گشتن

به اضافه بدوش کشیدن آثار و عواقب بعدی باخت و آن شکست  ...


والسلام علیکم



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی