بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیکم
قرآن کریم مجموع دستورات حیات و زنده گی ست
که به زبان امروزی کاتالوگ ، کالانما و دقیق تر انسان نمای تامّ ست
تمامی معادلات و جزء جزء اجزاء و روابط بین ماده و فرا ماده
در قرآن کریم این مجموع سخن الله تبارک و تعالی در قرآن گرد آورده شده
از جانب خداوند برای مخلوقات من جمله انسان
که چون اشرف مخلوقات انسان ست در وهله اول ، مخاطب عام قرآن نوع بشر میباشد.
قرآن درباره دوران غیبت پیش گویی مهمی برای مخاطبش دارد
که علم و فهم آن ریشه ای از خروار ها مشکل و شور بختی ابناء بشر را نشان میدهد.
خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارکه ی مریم آیه شریفه 60 میفرماید :
فَخَلَف من بَعدِهم خلفٌ ، أضاعُوا الصَّلاة و اتّبَعُوا الشّهوات فَسَوف یُلقَون غیّاً إلّا من تابَ و آمن و عَمِلَ صالِحاً فَاولئِک یَدخلُون الجنّة و لا یُظلَمون شَیئاً (مریم-60)
انبیاء و اوصیاء آمدند و رفتند و پس از آنان کسانی آمدند که از ویزگی ایشان ضایع کردن نماز بود و در دنباله ی آن دنباله روی شهوت ها بودند پس بزودی (کیفر و جزای) گمراهی خویش را خواهند دید.
بنا به فرموده قرآن ، در دوران بعد انبیاء و اوصیاء که یقیناً آخرالزمان و زمان غیبت جزو آن است
بی نمازی و ضایع کردن صلاة ، سکه خواهد شد که
در ادامه تضییع نماز و نتیجه آن ، تبعیت از شهوات میباشد
که عطف تبعیت بر تضییع حاوی آن ست
و آوردن اسم جمع برای شهوة یک نکته اش اینست که
تبعیت تنها منحصر به یکی نیست بلکه انواع و اقسام شهوات و رذائل دنباله رو خواهند شد .
تعبیر دیگر آنست که چون نماز تضییع شد تبعیت شد
پس نماز سدّ و قلعه و حرز در برابر تبعیت از نفس و بدبختی ست
قوت نماز تک را در برابر شهوات جمع را قرآن نشان میدهد
لذا نماز رفت تبعیت آمد.
اما در آخر میفرماید تبعیت از نفس و نفسانیات بی هزینه نخواهد بود
و بزودی یعنی زودتر از آنچه پندار شود
وزر و وبال آن تضییع و این تبعیت دامن صاحبش را خواهد گرفت
و لذت کاذبش بسیار زود به افسردگی و تلخی مبدّل خواهد شد.
نتیجه اینکه نماز و عدم نماز از اساس مشکلات و حل مشکلات
در تنگناها و تاریکیهای غیبت و آخرالزمان ست
لذا شایسته هست که پیرامون این فریضه ی منسی سخن ادامه یابد.
والسلام علیکم